Raportul The Art Market 2020, ofera o perspectiva in timp util a modului in care perturbarile legate de COVID-19 pot avea un impact asupra cresterii si vanzarilor pe piata globala de arta.
Raportul estimeaza ca vanzarile pe piata globala de arta in 2019 au fost in valoare de 64,1 miliarde USD (97 miliarde USD), in scadere cu 5% fata de 2018.
Aceasta scadere reflecta scaderea cresterii economice globale determinata de tensiunile geopolitice in crestere si tendinta de protectionism comercial condus de Statele Unite.
In 2020, masurile de control al raspandirii coronavirusului prin restrictii guvernamentale privind calatoriile si evenimentele sociale mari au deja un impact dramatic asupra pietei internationale de arta.
Mai multe targuri de arta au anuntat fie amanare, fie anulare, inclusiv Jingart Beijing, Art Basel Hong Kong, Miaart Milan, Art Paris, Art Berlin si Art Dubai.
Targul European de Arta Frumoasa de la Maastricht a continuat, dar a raportat o scadere cu 27% a prezentei VIP-urilor la deschidere, cand se fac in mod traditional multe vanzari majore.
Piata targului de arta in crestere
Ca si in anii precedenti, vanzarile pe piata de arta din 2019 au fost foarte concentrate in trei hub-uri majore. Statele Unite ale Americii, Regatul Unit si China au reprezentat in mod colectiv 82% din valoarea totala a vanzarilor.
Raportul Piata de arta a identificat o schimbare tot mai mare de la licitatiile publice catre vanzari private. Sectorul total de licitatii (inclusiv licitatiile publice si vanzarile private ale caselor de licitatii, online si offline) a reprezentat 42% din vanzarile totale de pe piata in 2019.
Sectorul general de dealeri (inclusiv vanzarile de dealeri, galerii si online) a reprezentat 58% din vanzarile totale pe piata de arta in 2019, valoarea vanzarilor fiind in crestere cu 2%.
In acest sector, dealerii cu cifra de afaceri de peste 1 milion USD (1,5 milioane USD) au inregistrat o crestere mult mai mare de 20%. Acesti dealeri sunt sectorul cu cea mai rapida crestere si cei mai dependenti de vanzarile targului de arta.
Aproape jumatate din toate vanzarile din sectorul dealerilor au fost realizate la targuri de arta in 2019, in valoare de 16,5 miliarde USD (25 miliarde USD) – 26% din toate vanzarile realizate pe sco.lt piata globala de arta.
Aceasta concentrare a vanzarilor in https://slashdot.org/submission/16221234/wooinfocom partea de sus a pietei dealerilor este probabil calcaiul lui Ahile al pietei de arta atunci cand se ia in considerare potentialele consecinte ale pandemiei iminente de COVID-19.
Dealerii din aceasta categorie de cifra de afaceri au participat de doua ori mai multe targuri de arta decat dealerii mai mici, targurile internationale (spre deosebire de targurile locale) contribuind la mai mult de jumatate din vanzarile lor totale la targuri de arta.
Pentru dealerii cu o cifra de afaceri de peste 10 milioane USD (15,1 milioane USD), targurile internationale de arta au reprezentat 70% din vanzarile lor de arta.
O „distragere” nedorita
Pe langa vanzarile generate la targurile de arta, dealerii au devenit https://www.instapaper.com/read/1517549969 din ce in ce mai dependenti de targuri pentru extinderea listelor de clienti si dezvoltarea afacerilor lor.
Pandemia COVID-19 care se desfasoara reprezinta o amenintare imediata la adresa acestui model de afaceri. Un dealer citat in raportul The Art Market a remarcat impactul nedorit pe care il pot avea intreruperile din afara lumii artei asupra cererii pietei de arta:
2020 va fi un an provocator, dar mai degraba decat dramele politice majore care au un impact financiar direct, pericolul lor principal pentru noi este sa distraga atentia oamenilor. Distragerile si anxietatile ii pot indeparta pe oameni de la cumpararea de arta, chiar daca economia este in plina expansiune si sunt inca in masura sa cheltuiasca.
In timp ce acest dealer se referea mai probabil la probleme politice de actualitate, cum ar fi Brexitul sau sanctiunile comerciale, focarul de COVID-19 are potentialul de a oferi o „distragere” mult mai mare pentru cumparatorii de https://www.pearltrees.com/broccacycn#item452241551 arta.
Impactul COVID-19 asupra sanatatii pe termen lung a pietei de arta ramane de vazut.
Targurile de arta se luptasera deja din cauza multiplelor vanturi economice in a doua parte a anului 2019, cu un numar tot mai mare de retractari si anulari la nivel mondial.
In 2019, Art Basel Hong Kong a prezentat 242 de galerii https://www.notion.so/WooInfo-com-1c30ea4d09de4011989facfe5442825f din 35 de tari si la care au participat 88.000 de vizitatori pe parcursul a cinci zile. Acesta a fost un eveniment esential in calendarul regional si pierderea lui pentru piata de arta din 2020 va fi simtita cu durere.
Amprentele globale si structurile de afaceri agile ale caselor de licitatii internationale pot ajuta aceste afaceri sa reziste acestei furtuni, asa cum au facut-o in trecut. Dar imaginea este ingrijoratoare pentru galeriile comerciale.
Artistii si galeriile se pregatesc cu luni inainte de targuri si expozitii.
Intr-un sondaj privind impactul coronavirusului asupra pietei de arta din China, 73,8% dintre respondentii din industria artelor vizuale au raportat ca afacerile lor nu vor supravietui mai mult de trei luni daca situatia actuala de izolare continua.
Apar initiative creative, cum ar fi platforma de vizionare online a Art Basel Hong Kong. Dar cu incertitudinea cu privire la cat timp va mai dura pana cand aceasta pandemie va fi sub control, starea viitoare de sanatate a industriei de arta la nivel mondial nu a fost inca determinata.